سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138127145448021.jpg
در پی پرتاب و بازیابی موفق"کاوشگر پژوهش"

دومین میمون فضایی کشور با موفقیت به زمین بازگشت/ نزدیک‌تر شدن به اعزام انسان به فضا

دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران، کاوشگر پژوهش که حامل دومین میمون فضایی بود را به منظور توسعه تحقیقات فضایی با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی "کاوشگر پژوهش"، آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام بامداد امروز توانست ماموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارند تا جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک‌تر شود.

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از‌ نژاد زئوس است پس از طی یک مسیر زیر مداری تا ارتفاع 120 کیلومتری در مدت زمان 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بر روی زمین فرود آید، در طول این ماموریت دانشمندان فضایی کشور توانستند علائم حیاتی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر ترکیبات گازی، و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخص تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت کنیم.

 این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصین کشورمان این فرصت را می‌دهد تا در زمینه‌های گوناگون از جمله زیست فضایی "فیزیولوژی هوافضا" و "مهندسی پزشکی" تحقیقاتی در حوزه فناوری فضایی تامین کند.

پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن گام دیگری در راستای نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به اعزام انسان به فضا محسوب می‌شود که از ویژگی‌های جدید این کاوشگر می‌توانیم به استفاده از پرتاب گر با سوخت مایع که به دلیل اعمال سطح شتاب و ارتعاشات پایین‌تر به محموله زیستی نسبت به پرتاب گر‌های قبلی جهت ماموریت‌های کامل موجود زنده از قابلیت‌های بالاتری برخوردار است اشاره کرد.

 به کار گرفتن فناوری‌های ضربه گیر فرود برای کاهش ضربه‌های وارده به موجودات زنده در هنگام نشست به زمین، حداقل سازی زمان جستجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در محموله پایانی پرواز از دیگر ویژگی‌های کاوشگر به شمار می‌رفت.

گفتنی است، در بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط کاوشگر پیشگام اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی کنند با تکرار این موفقیت و دست آوردهای جدید آن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست فضایی بیش از پیش تثبیت گردید.

جمهوری اسلامی ایرانی در سال 1387 با پرتاب کاملا مستقل اولین ماهوار تماما بومی با نام "امید" توانست به باشگاه فضایی جهان راه یابد.

 گفتنی است، کشور ما با امضاء معاهده استفاده صلح آمیز از فضا ماورای جو اراده خود را برای حضور در فضا و استفاده بشر دوستانه از آن ابراز داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : شنبه 92/9/23
نظرات ()