سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138127145448021.jpg

دارورسانی هدفمند با طراحی "نانوکامپوزیت‌های هیبریدی"
پژوهشگران دانشگاه لرستان با استفاده از پلیمر‌های خطی-دندریمری و نانوذرات آهن موفق به طراحی نوعی سیستم دارورسانی برای داروی ضد سرطان شدند.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه لرستان با استفاده از پلیمر‌های خطی-دندریمری و نانوذرات آهن موفق به طراحی نوعی سیستم دارورسانی برای داروی ضد سرطان شدند. در این سیستم دارورسانی که با استفاده از نانوکامپوزیت‌های هیبریدی طراحی شده است، از نانولوله کربنی نیز برای میسر ساختن عبور سریع از دیواره سلولی بهره گرفته‌اند.

در این کار تحقیقاتی یک سیستم دارورسانی متشکل از نانولوله کربنی، پلیمر خطی-دندریمری، نانوذرات آهن و داروی ضد سرطان دوکسوربیسین تهیه شده است. این سیستم هیبریدی بواسطه پلیمر خطی-دندریمری، زیست سازگاری و حلالیت مناسب در محیط فیزیولوژی، بواسطه داروی ضد سرطان دوکسوربیسین توانایی کشتن سلول‌های سرطانی، بواسطه نانولوله کربنی خاصیت عبور سریع از دیواره سلولی و بواسطه نانوذرات آهن خاصیت رهگیری و هدایت به بافت سرطانی را داراست.

به گفته محسن عادلی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه لرستان، این تحقیقات با هدف ایجاد یک سامانه دارورسانی ضد سرطان با قابلیت‌های حلالیت و زیست سازگاری بالا، قابل هدایت به بافت سرطانی، توانایی در عبور از سد غشای سلولی و حمل تعداد زیادی از داروهای ضد سرطان صورت گرفته است.

وی درمورد این تحقیقات نیز افزود: «در ابتدا نانوذرات آهن برروی سطح نانولوله کربنی قرار داده شدند و سپس نانولوله کربنی حاوی نانوذرات آهن با پلیمر خطی-دندریمری برهم کنش داده شد و قابل حل در آب گردید. در ادامه داروی دوکسوروبیسین بر روی سامانه قرار گرفت. در ادامه قابلیت این سامانه در از بین بردن سلول‌های سرطانی به‌صورت برون تنی و همچنین توانایی آنها در هدایت بسوی تومورهای سرطانی مورد بررسی قرار گرفت.» 

نحوه ورود سامانه دارورسانی تهیه شده و آزاد سازی داروهای حمل شده در درون محیط سلول از ویژگی‌های بارز این تحقیقات هیبربد نمودن انواعی از نانومواد در یک سیستم به منظور استفاده از خواص تمامی آنها در از بین بردن سلول‌های سرطانی، است.

نتایج این کار تحقیقاتی که به دست دکتر محسن عادلی (عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه لرستان)، دکتر پژمان ساسانپور (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، معصومه عشیری (فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه لرستان) و بهشته خدادادی (فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه لرستان) صورت گرفته است، در مجله Journal of the Iranian Chemical Society (جلد 10، شماره 4، آگوست سال 2013، صفحات 101–108) منتشرشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید پزشکی
ن : رضا
ت : دوشنبه 92/9/4
نظرات ()

دانشگاه تهران در رقابتی از جنس نانو؛

تولید الکترودهای هادی شفاف و بسیار کاربردی در صنایع گوناگون

مهندسان متالورژی و مواد با استفاده از نانوذرات نیوبیم و افزودن آن به اکسید ایندیم قلع، موفق به سنتز و تولید الکترودهای هادی شفاف با قیمت ارزان و خواص نوری و الکتریکی مطلوب شدند.
به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران؛ مهندسان متالورژی و مواد با استفاده از نانوذرات نیوبیم و افزودن آن به اکسید ایندیم قلع، موفق به سنتز و تولید الکترودهای هادی شفاف با قیمت ارزان و خواص نوری و الکتریکی مطلوب شدند. این محققان در مراحل سنتز این الکترود از روش سل-ژل استفاده نمودند. 
  
سعید محمدی، کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران به عنوان یکی از محققان این پژوهش گفت: «هدف از انجام این تحقیق بررسی افزودن درصدهای مختلف عنصر نیوبیم با رویکردهای متفاوت به اکسید ایندیم قلع به روش سل ژل (لایه نشانی چرخشی) جهت سنتز الکترود هادی شفاف ارزان قیمت با بهینه خواص الکتریکی و نوری همراه با کیفیت پوشش مناسب است.» 
  
در این پژوهش ابتدا پارامترهای موثر بر سنتز لایه‌های نازک اکسید ایندیم قلع که یکی از مهمترین مواد در حیطه الکترودهای شفاف هادی هستند، به روش سل – ژل لایه نشانی چرخشی مورد بررسی قرار گرفت. روش سل – ژل نسبت به روش‌های گازی و فیزیکی متداول دارای این مزیت است که می‌تواند علاوه‌بر همگنی ساختار و توزیع یکنواخت آلاینده‌ها منجربه کاهش چشمگیری در قیمت تمام شده محصول گردد. سپس اثر افزودن عنصر نیوبیم به عنوان آلاینده دوگانه به همراه قلع در ساختار اکسید ایندیم با سه رویکرد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. نیوبیم با ظرفیت بیشتر نسبت به قلع می‌تواند به عنوان دهنده الکترونی خوبی در ساختار عمل کند. همچنین نیوبیم در طول موج‌های مادون قرمز دارای مزیت جذب کمتر حاملان الکترون نسبت به عناصر دیگر است که این موضوع سبب افزایش محدوده شفافیت الکترودهای هادی و شفاف تا محدوده مادون قرمز می‌شود. 
  
محمدی با اشاره به مراحل انجام این پژوهش افزود: «جهت بررسی اثر نیوبیم بر روی خواص الکتریکی و نوری لایه نازک اکسید ایندیم قلع، ابتدا سل ایندیم قلع تهیه شد. سپس محلول آلاینده نیوبیم به محلول اولیه افزوده شد تا سل نهایی اکسید ایندیم قلع نیوبیم به صورت بسیار شفاف بعدازهم زدن محلول حاصل شود. برای تهیه سل‌های حاوی درصدهای مختلف عنصر آلاینده نیوبیم، میزان این عنصر در هر سل تغییر داده شد تا سل‌های اکسید ایندیم قلع نیوبیم حاصل شود. جهت پوشش دهی، زیرلایه‌های شیشه‌ای سودا لایم ابتدا به‌وسیله‌ی شوینده شستشو داده شده و سپس با آب مقطر و اتانول التراسونیک شدند. سپس سل مورد نظر، بر روی زیرلایه نشانده شد. سپس لایه نشانده شده خشک شد. جهت بررسی تعداد لایه مناسب مراحل لایه نشانی جهت رسیدن به ضخامت مورد نظر تکرار شد. درانتها لایه‌های ایجاد شده تحت عملیات آنیل در دمای مناسب در هوا قرارگرفت.» 
  
به گفته وی، سنتز لایه نازک نانوساختار با شفافیت بیش از 85 درصد در محدوده نور مرئی، خواص الکتریکی مطلوب و کیفیت پوشش مناسب با استفاده از مزایای روش سل ژل لایه نشانی چرخشی به‌دست آمده است. 
  
نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن نیوبیم در ساختار اکسید ایندیم قلع در نسبت بهینه باعث 37% کاهش مقاومت الکتریکی، کاهش زبری سطح، کاهش اندازه دانه و بدون تغییر در شفافیت لایه نازک شده است. سنتز لایه نازک نانوساختار اکسید ایندیم قلع نیوبیم با بهینه خواص الکتریکی و نوری با کیفیت پوشش مناسب و قابل رقابت با الکترودهای هادی شفاف تولید شده با سایر روش‌ها با افزودن عنصر آلاینده نیوبیم در بهینه درصد اتمی از دیگر نتایج و ویژگی این تحقیقات بوده است. 
  
سنتز الکترود هادی و شفاف با روش سل ژل و لایه نشانی چرخشی دارای مزیت عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت، عدم نیاز به ایجاد خلا و توانایی ایجاد پوشش بر روی سطوح با شکل‌های پیچیده را نسبت به سایر روش‌های لایه نشانی دارا است. 
  
نتایج این کار تحقیقاتی که به دست سعید محمدی، دکتر حسین عبدی زاده و دکتر محمدرضا گل و بستان فرد از دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران صورت گرفته است، در مجله Ceramics International (جلد 39، شماره 4، ‌ماه می‌سال 2013، صفحات 4391–4398) منتشرشده است.
باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : جمعه 92/9/1
نظرات ()