سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138127145448021.jpg

ساخت مجموعه میکروجت برای پهپادهای ایرانی

محققان 8 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس موفق به تولید 8 فناوری شدند که امروز بعد از ظهر با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، جزئیات این هشت فناوری به شرح ذیل است:

سامانه رادار تجاری باند اس

این سامانه که از سوی شرکت دانش بنیان مهندسی موج پژوه آزما عرضه شده است به منظور مراقبت از سواحل و بنادر کشور و همچنین ناوبری دریایی برای نصب بر روی کشتی ها، نفت کش ها و شناورهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به جهت برخورداری از باند فرکانسی اف در شرایط نامساعد جوی از عملکرد بسیار مناسبی برخوردار است. دانش فنی این سامانه در اختیار کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان بوده است.

سامانه رادار شناور باند X

این سامانه به منظور ناوبری دریایی مورد استفاده قرار می گیرد و تمامی کشتی ها، شناورهای سنگین و سبک، قایق های تفریحی و ماهیگیری از آن می توانند استفاده کنند. این سامانه در حال حاضر از سوی سازمان های کشتی رانی، شرکت ملی نفت کش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی و همچنین لنج های بزرگ ماهی گیری کاربردی شده است. دانش فنی سامانه راداری شناوری باند X با ایجاد تغییراتی متناسب با نیازهای کاربران ایرانی بومی سازی شده است.

نشت یاب هوشمند تست هیدرواستاتیک شبکه انتقال گاز فشار قوی

پس از اجرای خطوط انتقال گاز برای اطمینان از عدم نشتی شبکه ابتدا لوله ها را با آب مورد تست قرار می دهند. به این صورت که ابتدا آب را با فشار بالا به لوله ها تزریق می کنند سپس در مدت زمان خاصی میزان فشار لوله را در زمان های مشخصی ثبت می کنند تا از عدم نشتی لوله ها اطمینان حاصل شود. این اقدام توسط دستگاه نشت یاب هوشمند از سوی شرکت دانش بنیان صنعت کاران الکترونیک مراغه طراحی و تولید شده است.

با توجه به این که عدم نشتی خطوط انتقال گاز قبل از بهره برداری از این شبکه ها از اهمیت خاصی برخوردار است از این رو با استفاده از این دستگاه می توان اطمینان کامل از وضعیت نشت شبکه های خطوط انتقال گاز دریافت کرد. این دستگاه از نظر عملکردی دارای دقت بسیار بالا بوده و قادر است نشتی های بسیار کوچک را از فواصل بسیار دور تشخیص دهد و با استفاده از نرم افزارهای ویژه ای نویزهای محیط را از نشتی تفکیک و با دقت زیاد محل نشتی را تشخیص دهد. دانش فنی این دستگاه در اختیار کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن بوده که با تولید این دستگاه در کشور می توان یک سوم قیمت نمونه خارجی آن تهیه کرد.

گوشی های تلفن هوشمند مبتنی بر خطوط انتقال پرسرعت دیجیتال و فیبرنوری

از سوی شرکت دانش بنیان دیجیترون امکان تولید گوشی های تلفن هوشمند مبتنی بر خطوط انتقال پرسرعت فراهم شد. پروتکل این گوشی مبتنی بر یک بستر انتقال است و اطلاعات روی یک زوج سیم تا فواصل 5 کیلومتری است که معمولا به صورت مودم در شبکه های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند.

این شرکت موفق شده است این محصول را در یک تلفن هوشمند طوری طراحی کند که تمام تلفن های هوشمند ضمن داشتن استقلال بتوانند در یک شبکه سی نودی ارتباطات صوت، دیتا، تصویر و اس ام اس را روی یک زوج سیم قرار دهد.

سامانه بایگانی چرخشی هوشمند

این محصول کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که عمده ترین آن به منظور بایگانی اسناد و مدارک از یک طرف و نگهداری قطعات و کالاهای حساس در شرایط خاص مانند داروهای خاص در دمای مورد نیاز به کار برده می شود. این محصول از سال ها پیش وارد کشور می شد که شرکت دانش بنیان دنیای مجازی کسب و کار اقدام به بومی سازی فناوری این نوع سامانه های بایگانی کرده است که تاکنون در اختیار کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بوده است.

سامانه توربوفن

یکی از اصلی ترین سیستم های تهویه هواپیما سامانه توربوفن است. این سامانه در دور بالا از یک عدد شافت، دو پره، دو بلبرینگ دور بالا، دو محفظه حلزونی شکل که پره ها را در خود محصور کرده و یک سیستم روغن کاری تشکیل شده است. این سامانه در خنک کردن قطعات داخلی، کابین هواپیما و همچنین استفاده خلبان به منظور تهویه مطبوع داخل کابین مورد استفاده قرار می گیرد. دانش فنی این سامانه در اختیار کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس بوده است که با تولید آن در کشور می توان با قیمت حدود یک سوم نمونه خارجی تهیه کرد.

سامانه اکسیژن ساز داخل کابین خلبان

این سامانه یک مجموعه دارای فناوری پیشرفته و دارای تکنولوژی روز است که در انواع هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این محصول به گونه ای است که دیگر نیازی به تعبیه کپسول اکسیژن برای خلبان در داخل کابین نیست. به طوری که با استفاده از این محصول هوا به طور مستقیم از موتور هواپیما گرفته شده و به اکسیژن با خلوص 93 درصد تبدیل می شود. این محصول بر روی انواع هواپیماهای مسافربری و عملیاتی قابل نصب است.

همچنین این محصول برای استفاده در هواپیماهای نسل 2003 به قبل در حال بومی سازی و مناسب سازی است.

مجموعه میکروجت p200

موتور جت توربوجت مینیاتوری یک مجموعه دارای فناوری پیشرفته  و دارای تکنولوژی مدرن است که کاربردهای عمده ای برای مقاصد تجاری، آزمایشگاهی و طرح ریزی دارد. کاربرد عمده این مجموعه در انواع هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای Hobbi (هبی) است. این محصول برای سازمان هایی که ماموریت آن ها در حوزه های امدادی کمک در هنگام بحران و سوانح، شناسایی محل وقوع حریق و آتش و شناسایی محل تردد قاچاقچیان مواد مخدر و کار طراحی و ساخته شده است. این محصول با نصب بر روی انواع هواپیماهای بدون سرنشین قادر به انجام عملیات آزمایشگاهی، کاوش ها و جستجوهای میدانی است.

منبع: مشرق نیوز





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : دوشنبه 92/7/29
نظرات ()
همکاری مشترک شرکت‌های دانش بنیان ایران و ژاپن نتیجه داد؛

تولید انبوه "نانو" فیلم های ذره ای برای اولین بار

کارشناسان یک شرکت "دانش بنیان" ایرانی با همکاری تعدادی از پژوهشگران خارجی موفق به تولید فیلم های نانو ذره ای جهت کاربردهای گوناگون تولید کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ یک "شرکت دانش بنیان" ایرانی موفق به تولید انبوه فیلم های "نانو" ذره ای شد.

شرکت سیما نانوتک با همکاری شرکت خوجیموری کوگیو موفق به تولید انبوه فیلم های نانو ذره ای شده است.

این فیلم ها که از طریق فرآیندی خاص تولید شده اند برای "ابزار آلات الکترونیکی" بسیار مناسب می باشند.

"تکنولوژی" جدیدی که این شرکت آنرا به نام خود ثبت کرده "SANTE" نامیده و از آن برای حفاظ های "الکترومغناطیسی" بسیار کاربرد دارد.

هزینه بسیار پایین از دیگر ویژگی های این فناوری است که با ارائه ی آن به بازار می توان منتظر نسل جدیدی از محافظ های الکترومغناطیسی،‌گرم کننده های شفاف، نمایشگر های لمسی و OLED ها بود.

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : یکشنبه 92/7/28
نظرات ()

 

اختراع هواپیمای ایرانی با سوخت باد!

محققان دانشگاه آزاد اسلامی هواپیمایی را طراحی کردند که سوخت آن باد است.
به گزارش ، حسن اکبری- مجری طرح گفت: در مخزن هواپیما هوا به صورت فشرده ذخیره می‌شود و بعد از آزادسازی هوای فشرده شده موتور بادی حرکت کرده و ملخ را با سرعت به حرکت درمی‌آورد.
 
پس از پرواز، باد به ملخ خورده و ملخ با حالت مکندگی باد را به سمت باله‌ها هدایت می‌کند. در حالت فرود باله‌ها سنگین شده و موتور را خاموش می‌کند تا با سنگینی باله‌ها در مرکز ثقل باعث فرود شود.
 
 
این هواپیما مجهز به دوربین عکسبرداری است و در حالت فرود به صورت عمودی فرود می‌آید.
 منبع: فرهنگ نیوز 

 





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : شنبه 92/7/27
نظرات ()

 


قائم مقام سازمان فضایی ایران از آمادگی اعزام کپسول زیستی حامل موجود زنده به فضا خبر داد و گفت: کاوشگر پیشگام 2 به عنوان دومین میمون فضانورد هم اکنون آماده پرتاب به فضا است.

پرتاب دومین میمون فضانورد منتظره دستور روحانی

قائم مقام سازمان فضایی ایران از آمادگی اعزام کپسول زیستی حامل موجود زنده به فضا خبر داد و گفت: کاوشگر پیشگام 2 به عنوان دومین میمون فضانورد هم اکنون آماده پرتاب به فضا است.

به گزارش فرهنگ نیوز ،حمید فاضلی  با اشاره به چشم انداز دستاوردهای فضایی کشور در زمینه اعزام انسان به فضا اظهار داشت: دومین موجود زنده ای که قرار است توسط ایران به فضا پرتاب شود تا یک ماه آینده آماده اعزام به فضا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به دانش و فناوری اعزام انسان به فضا، تست و آزمایش بر روی موجودات زنده همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: هم اکنون مقدمات نهایی پرتاب میمون دیگری از نژاد رزوس به اتمام رسیده و این موجود تا یک ماه آینده آمادگی پرتاب را خواهد داشت.

قائم مقام سازمان فضایی ایران با بیان اینکه امکان دارد در فازهای بعدی این پروژه موجودات دیگری هم پرتاب شوند، تاکید کرد: هم اکنون و در نزدیک ترین پرتاب موجود زنده، آمادگی اعزام میمونی از نژاد میمون پیشگام که سال گذشته به فضا اعزام شد، وجود دارد.

وی گفت: ایران دومین میمون فضانورد را با حامل سوخت مایع به فضا پرتاب می کند تا دقت و کنترل بازیابی‌ این محموله بیشتر شود.

فاضلی افزود: در برنامه انسان به فضا، با توجه به اینکه باید محموله های زیستی مختلفی را امتحان کنیم تست موجوداتی هم وزن میمون را در دستور کار قرار داده ایم که در فاز مطالعه قرار دارند اما در حال حاضر میمونی از نژاد رزوس مانند نخستین میمونی که ایران به فضا فرستاد با حامل زیست مایع به فضا ارسال می شود.

وی گفت: ما آماده پرتاب هستیم اما در نهایت برای زمان قطعی پرتاب نیاز به تصمیم و دستور رئیس جمهور داریم.

منبع: فرهنگ نیوز





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید هوا فضا
ن : رضا
ت : چهارشنبه 92/7/24
نظرات ()
برای اولین بار در ایران؛

تولید داروی خوراکی برای بیماران "ام اس"

"فینگولید" اولین دارویی است که برای درمان بیماران ام اس که از فعالیت سنتز و فورمولاسیون تهیه مواد اولیه تا ساخت و تولید دارو توسط محققان ایرانی و در مرکز تحقیقات کارخانه شرکت داروسازی اسوه انجام شده است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ اولین داروی خوراکی بیماران "ام اس" در ایران تولید و در اختیار بیماران قرار گرفت.

"فینگولید" اولین دارویی است که برای درمان بیماران ام اس تولید شده است که حاصل عملیات سنتز و فورمولاسیون می باشد.

لازم به ذکر است: تهیه مواد اولیه تا ساخت و تولید دارو توسط محققان ایرانی و در مرکز تحقیقات کارخانه شرکت "داروسازی اسوه" انجام شده است.
 
و پیش از این، تولید این دارو در انحصار رژیم صهیونیستی بوده است.

گفتنی است؛ محققان این شرکت در سال 83 به مولکول FTY720 دست یافتند و سنتز آن را آغاز کردند که تمامی مراحل سنتز، توسط دکتر عباس شفیعی، استاد بزرگ شیمی کنترل و تائید شده است. 
 
براساس این گزارش، در حاشیه این رونمایی دو تن از متخصصان مغز و اعصاب حضور داشتند و اعلام کردند که داروی خوراکی ام اس هیچ گونه عوارضی برای بیمارانی که آن را مصرف کرده اند به دنبال نداشته است و برای تجویز آن برای بیماران هیچ مشکلی وجود ندارد، همچنین قیمت این دارو نصف قیمت مشابه خارجی است. 
 
لازم به ذکر است، که همه بیماران ام اس نمی توانند از این دارو استفاده کنند.
باشگاه خبرنگاران




:: برچسب‌ها: دستاورد جدید پزشکی
ن : رضا
ت : سه شنبه 92/7/23
نظرات ()

ایران در رتبه هشتم علم "نانو" در جهان

براساس مقالات ارائه شده ISI رتبه جهانی ایران در علم نانو در سال 2012 به هشتم رسید.

علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، گفت: نانو وقتی به ذرات ریزی تبدیل می شود، خواص متفاوتی پیدا می کند و این تغییر خواص جاذبه زیادی برای ساخت محصولات جدید ایجاد کرده و به عنون نمونه اگر سطح سنگ و کاشی را به اندازه نانومتر صاف کنیم، دیگر به آن سطح آب نفوذ نمی کند و این جاذبه باعث شده تا تحقیقات زیادی ارائه شود و سرمایه داران در این علم سرمایه گذاری انجام دهند.

وی بیان کرد: ششمین جشنواره فناوری نانو با 170 غرفه متشکل از 70 شرکت خصوصی که محصولات فناوری نانو تولید می کنند، برگزار شد که این محصولات به همراه فناوری ها در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و علاوه بر آن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و آزمایشگاه ها به صورت ترویجی و آموزشی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

سلطانی خاطرنشان کرد: براساس مقالات ارائه شده ISI    رتبه جهانی ایران در علم نانو در سال 2012 به هشتم رسید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران




ن : رضا
ت : دوشنبه 92/7/22
نظرات ()

رقابت تنگاتنگ هموژنایزر ایرانی و خارجی

هموژنالیزر اولتراسونیک ساخت ایران قابلیت برنامه ریزی تا پنج برنامه را دارد و قیمت آن یک چهارم نمونه خارجی است.

به گزارش خبرنگار  فناوری نوین باشگاه خبرنگاران هموژنایز اولتراسونیک ساخت طراحان ایرانی با فرکانس 20 کیلوهرتز کار می کند و توانش از صفر تا چهار صد است از این فناوری می توان در سنتزو فناوری نانو مواد بهره برد و اساس عملکرد این دستگاه پدیده ای موسوم به کاویتاسیون است .

علی نوربخت از طراحان این محصول گفت: همزن اولتراسونیک در زمینه های پزشکی صنایع غذایی صنایع کشاورزی استخراج عصاره های گیاهی تجزیه سلولی و همگن کردن واکنش های کاتالیزوری کاربرد دارد و با استفاده از این روش می توان عمر کاتالیزورها را افزایش داد.

وی تصریح کرد: این اولین و تنها نمونه هموژنایزر اولتراسونیک ایرانی است و تا پیش از این حمام های اولتراسونیک در کشور تولید می شده.

وی در رابطه با مزیت های این دستگاه با نمونه خارجی آن گفت: این محصول مجهز به یک کنترل کننده لمسی است و قابلیت برنامه ریزی تا پنج برنامه را دارد. می توان برای دستگاه یک حد دمایی مشخص کرد که این قابلیت در واکنش های حساس به دما بسیار موثر است زیرا اعمال امواج مافوق صوت موجب افزایش دمای محوظه می شود و منجر به آسیب دیدن مواد می شود.

نوربخت در پایان گفت: این محصول مجهز به یک حسگر دمایی بوده و مزیت دیگر همزن اولتراسونیک ساخت ایران این است که این دستگاه محفظه عایق صوتی است و از لحاظ قیمت یک چهارم نمونه خارجی است و از خدمات پس از فروش بسیار قوی برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : دوشنبه 92/7/22
نظرات ()