سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138127145448021.jpg
توسط محققان ایرانی انجام شد:

دستیابی به تکنولوژی ساخت دوربین های دید در شب

آشکار ساز امواج IR با ساختار بسیار ساده و قابل پیاده سازی با امکانات موجود در کشور یکی از طرح های ارائه شده در جشنواره فناوری نانو است.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران آشکار ساز امواج IR از دستاوردهای فناوری نانو محققان جوان ایرانی است که برای اولین بار در ایران توسط بانوی ایرانی طراحی شده است.

مینا امیر مزلقانی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر طوسی گفت: از جمله کاربرد آشکار سازهای IR در دوربین های دید در شب است که استفاده نظامی دارد و در تمام جهان سربازان به آن مجهز هستند و با توجه به تحریم ها در تهیه آن با مشکلاتی مواجه هستیم.

کاربرد دیگر آشکار ساز امواج مادون قرمز در آشکار سازی آتش است و در ساخت ماهواره هایی که شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی رصد می کنند به کار می رود از این طریق می توان آتش سوزی های حتی بسیار کوچک را شناسایی کرد و به موقع اطفا حریق کرد و در نمونه های کوچکتر  تجاری در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله کاربردهای دیگر آشکار سازی های IR ضخامت سنج است و در صنایع مختلف می توان از آن بهره برد همچنین برای ترک کردن موشک ها نیز کاربرد دارد زیرا موشکی که رها شده در قسمت انتهایی گرم است و با استفاده از این فناوری دنبال کننده های هوشمند می توانند آن را شناسایی و منهدم کنند.

وی در ادامه افزود: با استفاده از آشکارسازهای IR می توان تومورهای سرطانی را شناسایی کرد و محل دقیق تومور را مشخص کرد.

مزلقانی در ادامه گفت: یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این آشکار ساز IR توانایی آشکار سازی امواج تراهرتز در دمای اتاق است زیرا ساخت آن بر مبنای گرافنی است و پاسخ دهی این سازه از مشابه خارجی خود بالاتر است.

این محقق جوان در پایان گفت: حمایت های ستاد نانو و دانشگاه مالک اشتر بود که منجر به ثمر رسیدن این طرح شد.

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : پنج شنبه 92/7/18
نظرات ()