سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138127145448021.jpg
توسط محققان ایرانی انجام شد:

دستیابی به تکنولوژی ساخت دوربین های دید در شب

آشکار ساز امواج IR با ساختار بسیار ساده و قابل پیاده سازی با امکانات موجود در کشور یکی از طرح های ارائه شده در جشنواره فناوری نانو است.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران آشکار ساز امواج IR از دستاوردهای فناوری نانو محققان جوان ایرانی است که برای اولین بار در ایران توسط بانوی ایرانی طراحی شده است.

مینا امیر مزلقانی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر طوسی گفت: از جمله کاربرد آشکار سازهای IR در دوربین های دید در شب است که استفاده نظامی دارد و در تمام جهان سربازان به آن مجهز هستند و با توجه به تحریم ها در تهیه آن با مشکلاتی مواجه هستیم.

کاربرد دیگر آشکار ساز امواج مادون قرمز در آشکار سازی آتش است و در ساخت ماهواره هایی که شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی رصد می کنند به کار می رود از این طریق می توان آتش سوزی های حتی بسیار کوچک را شناسایی کرد و به موقع اطفا حریق کرد و در نمونه های کوچکتر  تجاری در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله کاربردهای دیگر آشکار سازی های IR ضخامت سنج است و در صنایع مختلف می توان از آن بهره برد همچنین برای ترک کردن موشک ها نیز کاربرد دارد زیرا موشکی که رها شده در قسمت انتهایی گرم است و با استفاده از این فناوری دنبال کننده های هوشمند می توانند آن را شناسایی و منهدم کنند.

وی در ادامه افزود: با استفاده از آشکارسازهای IR می توان تومورهای سرطانی را شناسایی کرد و محل دقیق تومور را مشخص کرد.

مزلقانی در ادامه گفت: یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این آشکار ساز IR توانایی آشکار سازی امواج تراهرتز در دمای اتاق است زیرا ساخت آن بر مبنای گرافنی است و پاسخ دهی این سازه از مشابه خارجی خود بالاتر است.

این محقق جوان در پایان گفت: حمایت های ستاد نانو و دانشگاه مالک اشتر بود که منجر به ثمر رسیدن این طرح شد.

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : پنج شنبه 92/7/18
نظرات ()
مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت:

20 نانو دارو در حال گذر از پروسه تحقیق و تولید

صابری گفت : تولید داروهای نانویی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، بنابراین با حمایت از نانو و محققان این حیطه می توانیم جایگاه مشخص و مناسب برای نانو در کشور باز کنیم.

دکتر صابری، مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نانو یک حوزه جدید در صنایع است گفت: در حال حاضر تحقیقات برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی با پایه نانو در حال انجام است.

وی ادامه داد: تولید داروهای نانویی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، بنابراین با حمایت از نانو و محققان این حیطه می توانیم جایگاه مشخص و مناسب برای نانو در کشور باز کنیم.

صابری تاکید کرد: یکی از پروژه های دارویی نانویی تولید آترو واستاتین است که یکی از داروهای پر مصرف در کشور محسوب می شود که به همین دلیل برای کاهش عوارض آن محققان در تلاش برای تولید فرم نانویی این دارو هستند.

وی خاطرنشان کرد: 20 پروژه نانو دارو در حال تحقیق و تولید است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید پزشکی
ن : رضا
ت : پنج شنبه 92/7/18
نظرات ()
برای اولین در جهان دستمال کاغذی آنتی باکتریال ضد میکروب؛

ساخت دستمال کاغذی بدون نیاز به مواد شوینده

برای اولین بار در جهان دستمال کاغذی خشک تولید شده که با استفاده از فناوری نانو در آن دست ضد عفونی می شود و ضد میکروب و ویروس است.

جواد کریمی کارشناس ارشد شیمی در گفتگو با خبرنگار فناوری نوین باشگاه خبرنگاران در خصوص تولید دستمال کاغذی خشک با خاصیت آنتی باکتریال گفت: دستمال کاغذی خشک با خاصیت آنتی باکتریال برای اولین بار در جهان توسط محققان ایرانی تولید شده است، که این دستمال با ذرات نانو آغشته شده و تغییر رنگ می دهد چون وقتی محلول نقره با دستمال کاغذی ترکیب شود رنگ دستمال تغییر می یابد و این محصول عاری از این ویژگی و نمونه خارجی آن هم وجود ندارد. 

 

وی افزود: تفاوت عمده ای این محصول با دستمال های معمولی خاصیت ضد قارچی، ضد باکتری و ضد میکروبی آن است و با استفاده از آن دست تا چهل و پنج دقیقه استرلیزه می شود و یک ضد عفونی کننده ماندگار است از طرف دیگر با استفاده از این محصول نیاز به مواد شوینده نیست فقط دست را با آب شسته و با این دستمال خشک شود تمام میکروب ها و ویروس ها از بین می رود.

 

کریمی در پایان گفت: این محصول ظرف یک ماه آینده وارد بازار می شود و مطابق با استاندار جهانی است و هیچگونه نقصی در آن مشاهده نشده است.

 

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : چهارشنبه 92/7/17
نظرات ()

از کیسه های زباله بدون بو استفاده کنید

کیسه های زباله هایی در ایران تولید شده اند که خاصیت ضد میکروب و ضد بو دارند و به راحتی در دسترس مردم قرار می گیرند.

حمید علیزاده کارشناس مهندسی شیمی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران در خصوص کیسه زباله های بدون بو گفت: این محصول کیسه زباله هایی که با استفاده از فن آوری نانو در آنها، استفاده کنندگان را از شر بوی زائد زباله خلاص می کند و بیش از پنجاه درصد در مصرف کیسه زباله صرفه جویی می شود از مزیت های این محصول این است که با استفاده از ذرات جلوی رشد میکروب ها و قارچ ها گرفته می شود و همچنین قابلیت وزن بالا (حدود پانزه کیلوگرم) را دارا می باشند و معمولا این کیسه ها تا 4 یا 5 روز بود نمی گیرند. 

 

وی در پایان اظهار داشت: ایران اولین تولید کننده کیسه زباله ضد بو و ضد میکروبی است و این کیسه ها به دست مصرف کننده رسیده است.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : چهارشنبه 92/7/17
نظرات ()

یک ماه دیگر ماهواره امیرکبیر در سکوی پرتاب

ماهواره امیر کبیر که در حال حاضر مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد در ماه آینده مراحل ساخت آن به اتمام خواهد رسید.

اکبر ترکان، سرپرست سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: شورای عالی ایرانیان یکی از راهکارهایی است که موجب می شود ما ماموریت های فضایی خود را با جدیدت دنبال و مورد بررسی قرار دهیم و نتیجه اصلی آن را به ریاست جمهوری ارائه دهیم.

وی در خصوص روند پیشرفت ماهواره دانشگاهی امیرکبیر اظهار داشت: این ماهواره در یک ماه آینده آماده پرتاب خواهد بود و نسبت به ماهواره های گذشته فناوری های جدیدی را در آن پیاده کرده ایم.

ترکان عنوان کرد:زمانیکه جوانان ایرانی در نقاط مختلف دنیا به موفقیتی دست می یابند واقعا احساس خوشحالی و سربلندی میکنم.

 وی افزود: ما مسئولین تنها از موفقیت ایرانیان داخلی خوشحال نمی شویم بلکه موفقیت ایرانیان  خارج از ایران و مقیم در سایر کشورها نیز برای ما بسیار نشاط بخش است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: ماهواره
ن : رضا
ت : چهارشنبه 92/7/17
نظرات ()
سرپرست سازمان فضایی:

مقابله با فرار مغزها با ایجاد شغل های فناورانه

اگر بتوانیم شغل های فناورانه را ایجاد کنیم و جوانان ایرانی را وارد حوزه فضایی کنیم می توانیم از فرار مغزها جلوگیری کنیم.

 به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ اکبر ترکان، رئیس سازمان فضایی ایران بعد از جلسه  با پروفسور مزلان عثمان گفت: در طی مذاکرات و دیداری که با عثمان، مدیر دفتر استفاده صالح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل داشته ایم تمام تلاش بر این بود که بتوانیم مطالب جدیدی را از وی  که مدت ها است در حوزه های فضایی فعال  هستند بیاموزیم و از تجربیاتش در حوزه های مختلف استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه هایی جهت بازدید این خانم از اماکن فضایی ایران در نظر داریم تا خانم عثمان در بازدید خود از دانشگاه ها و مسئولان فضایی در زمینه مدیریت بلایای طبیعی که برایشان پر اهمیت است صحبت کنیم.

 ترکان اظهار داشت: در جلسه ای که برگزار شد با  عثمان درباره شغل های جذاب در زمینه  فضایی و شغل های فناورانه برای جوانان صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم سهم فضا را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشور ایران بیشترین فارغ التحصیل نخبه در زمینه فضایی را دارد و برای حفظ این نخبگان در کشور و جلوگیری از فرار مغزها باید شغل های فناورانه را ایجاد کنیم.

باشگاه خبرنگاران





:: برچسب‌ها: نخبگان
ن : رضا
ت : چهارشنبه 92/7/17
نظرات ()

ساخت قفل ضد سرقت و ضد هک توسط محققان فناوری کشور

 

محققان یک واحد فناور در پارک علم و فناوری کرمانشاه موفق به ساخت قفل ضد سرقت و ضد هک جدید شدند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا افضل صحراگرد، مدیرعامل شرکت سازنده این قفل ضد سرقت و ضدهک گفت:این قفل قابلیت نصب بر روی در انواع وسایل مانند گاو صندوق، مکان‌های امنیتی و حفاظتی را داراست.

 

وی در خصوص طراحی و ساخت قفل های هوشمند الکترونیکی (قفل هوشمند با استفاده از تلفن همراه)، اظهار کرد: شکل ظاهری این قفل از بیرون کاملاً با قفل های الکترونیکی و... در دنیا فرق دارد و از دو صفحه کلید که به عنوان دزدگیر یا حفاظت از بدنه ی قفل به کار رفته و یک سوکت که به آن یک صفحه لمس وصل می‌شود ساخته شده است.

 

وی اضافه کرد: این قفل الکترو مکانیکی یک قفل خاموش (off) دارد که یکی از مزیت ها و تفاوت های مهم آن در میان تمامی قفل های دنیاست و روشن شدن آن توسط یک صفحه لمس که مانند کلید است صورت می‌گیرد و هر قفل، صفحه لمس جدا دارد. زمانی که صفحه لمس را وصل کردیم قفل از ما یک کد چهار رقمی می‌خواهد که با زدن رمز یا کد قفل برای مدت 30 الی 60 ثانیه فعال و روشن می شود و شماره ی داخل قفل فعال شده و ما با تلفن همراه خود با آن تماس می گیریم و در نتیجه قفل عمل می‌کند. اگر قفل بیشتر از مدت زمان تعیین شده روشن باشد و یا صاحب قفل در وسیله مورد نظر را باز نگه دارد مدار هوشمند آن فعال شده و اتوماتیک برای چند شماره یا چند نفر و خود صاحب قفل که از قبل شماره تلفن همراهشان را به حافظه داده‌، پیغام می‌فرستد و اعلام هشدار می‌دهد.

 

صحرا گرد افزود: این قفل حتی در برابر ضربه، گرما، آب و تکان و خطر های احتمالی دیگر حساسیت نشان می دهد و صاحب قفل را با دادن اعلام پیغام هشدار آگاه می‌کند.

 

به گفته وی این قفل با هیچ یک از شماره های خارجی و دستگاه های تاثیر گذار بر مدارهای الکتریکی قابل فعال شدن نبوده و تا صفحه لمس به آن متصل نشود قفل به طور کامل خاموش است.

منبع: ایسنا





:: برچسب‌ها: دستاورد جدید
ن : رضا
ت : چهارشنبه 92/7/17
نظرات ()